Kezdőlap /

Kontakt-Humán Blog

Veszélyben a társasházak?!

A lakóépületek felének nincs társasház-biztosítása Magyarországon, ami baj esetén komoly anyagi nehézségbe hozhatja az érintett lakóközösségeket. Az általában márciustól-májusig megtartott lakógyűlésekkel elindult a kötések idei szezonja, érdemes megfontolni a szerződést, hiszen a védelem mellett spórolni is lehet vele.

Elindult a társasház-biztosítások szezonja: a lakóközösségek túlnyomó részében március-május tájékán hívják össze a közgyűléseket, amelyek során a többi közt az épületek biztosításáról is döntenek. Ilyenkor lehet eldönteni, hogy a társasház köt-e biztosítást, illetve, hogy a meglévőjét annak évfordulóján megtartja-e, vagy új biztosítóhoz fordul.

Sajnos ma Magyarországon még mindig magas az olyan épületek aránya, amelyek nincsenek egyáltalán bebiztosítva: egy tavalyi felmérés szerint vidéken a társasházak több mint felének nincs biztosítása, az arány a fővárosban ennél csupán egy hangyányival jobb. Pedig ilyenkor válság idején különösen fontos lenne, hogy az emberek a szinte egyetlen stabil és egyben legnagyobb vagyontárgynak számító értékük, az ingatlanjuk biztonságára odafigyeljenek, hiszen egy a társasház közös területén történő, előre nem tervezett kellemetlenség (csőtörés, beázás, gázvezetékcsere, viharkár stb…) gyakran többszázezer forintos nagyságrendű költsége az egész lakóközösséget nehéz anyagi helyzetbe hozhatja.

Pedig egy jól választott társasház-biztosítással a védelem és a biztonság mellett még spórolni is lehet, összességében jóval olcsóbb lehet ugyanis ez a megoldás, mintha az épületben minden lakó külön biztosítaná a lakását. Egy tízlakásos lakóház esetében akár harminc százalékos megtakarítást is el lehet érni ily módon, minél nagyobb az épület, annál nagyobb összeget lehet megtakarítani.

Ehhez tudni kell, hogy két fajtája van a társasház-biztosításnak. Az egyik csupán a lakóépület osztatlan közös területeit, a lépcsőházat, padlást, pincét, tetőt, folyosót takarja. Ezt mostanában már szinte senki sem használja, hisz nagyobb, több lakást és közös területeket is érintő kár esetén sok a bonyodalom vele. Például, ha egy csőtörés miatt a pince és több lakás is elázik, akkor egyszerre több biztosító kárszakértőjét kell a helyszínre hívni tárgyalni: a társasház-biztosítást kezelővel, illetve az egyes lakások egyéni biztosítását végzővel. Ilyen esetben gyakran felelősségi problémák is felmerülnek, és előfordulhat a kárszakértők közötti egymásra mutogatás is. Nem véletlen, hogy mára nagyjából egy százalék alatti az ilyen jellegű társasház-biztosítások aránya.

A teljes körű társasház-biztosítással azonban az előbb említett problémák elkerülhetők, és az említett megtakarítás is elérhető. Ez a biztosítási forma nem csupán a közös tulajdonú területeket fedi le, hanem a lakások szerkezeti részeit is. Így például véd többek közt csőtörés, ablaktörés esetén is. Spórolni pedig pont azzal lehet, hogy ennél fogva gyakorlatilag feleslegessé teszi az önálló lakásbiztosítást. Külön ugyanis csak a lakásban lévő háztartási ingóságokat, vagyontárgyakat kell biztosítani.

Fontos tudni, hogy a társasház-biztosítás megkötéséhez lakógyűlési egyetértés kell, azaz közgyűlést kell összehívni, amelyen a határozatképes, tehát 50+1 százalék tulajdoni hányadot képviselő megjelent tulajdonosok tulajdoni hányadban mért több mint 50 százalékának egyetértő szavazata szükséges. A közös képviselő csak ennek meglétével ülhet le a biztosítóval szerződést kötni. A biztosítás megkötése után a biztosítás díj beleépül a közös költségbe, amelyet négyzetméter arányosan osztanak el a lakások között. Akinek tehát kisebb a lakása, arányosan alacsonyabb havidíjat is fizet majd a biztosításért.

Segít a szakosodott internetes kalkulátor

Tavaly tavasszal kezdte meg a működését Magyarország első és mindmáig egyetlen társasház-biztosításokra szakosodott díjkalkulátora. A Kontakt-Humán Biztosítási Alkusz Kft. által működtetett www.tarsashaz-biztositas.hu oldalon egy-két perc alatt kiszámolható, hogy az adott épületet melyik biztosító mekkora összegért vállalja. Az alábbi adatok szükségesek a kalkulációhoz: a lakások összterülete (négyzetmétben), a lakások száma, az épület anyaga (panel,tégla), a tetőzet típusa (magas,lapos), az épület kora, az irányítószáma, a lépcsőházak száma, lift van-e, illetve egy e-mail cím. Emellett hasznos információk is találhatók az oldalon, megtalálható az ügyfelek által feltett leggyakoribb kérdésekre a válaszok, illetve van egy káresemény gyűjtemény, ahol a laikusok számára is érthető nyelven szedték össze a készítők a leggyakoribb káreseményeket és az arra általában adható kártérítések típusait.

Hasznos tippek

1. Szerződéskötéskor érdemes odafigyelni arra, hogy a biztosító által javasolt egységáron (biztosítási összegen) jöjjön létre a szerződés, mert így se alul, se felül nem lesz biztosítva az épület, elkerülhető az aránylagos kártérítés

2. Érdemes bővített felelősségbiztosítást belevenni a társasház-biztosításba, sok bosszúságtól megóvhat (ez a lakók egymásnak okozott felelősségi kárát is megtéríti)

3. Figyeljünk oda az üvegezésünkre, van-e kopolitüveg, üvegtégla, drótüveg, mert ez szinte minden biztosítónál külön költséget jelentő tétel, úgynevezett különleges üveg kategória

4. Jelentős összeg spórolható meg a díjból ha éves díjfizetési időszakot és csoportos beszedést választunk

5. Ha megkötöttük, figyeljünk a dupla biztosítottságra, azaz az egyéni lakásbiztosításokból vetessük ki az épületbiztosítás által biztosított részt

Szerző: Világgazdaság Online

1 hozzászólás

Kötelező Biztosítás 2010

KGFB2010Beindult a kötelező kampány!

Néhány napja adták ki a biztosítók a 2010-re érvényes tarifatáblázatukat, és már több mint négyezren jelezték váltási szándékukat volt biztosítójuknak!

6 hozzászólás

Még mindíg sok a duplán biztosított ingatlan

Cégünk felmérése alapján még mindig kiemelkedően magas azon társasházi ingatlanok száma, melyek duplán vannak biztosítva.

Ennek oka az, hogy miután a társasházi lakóközösség megszavazza, majd később megköti a teljes körű társasházi biztosítását, a lakók nem mondják le (nem módosítják) az egyéni lakásbiztosításuk, épületszerkezeti részre szóló modulját.

-> a bejegyzés folytatódik...

3 hozzászólás

Biztosítás: együtt olcsóbb

A társasházak felének nincs ma biztosítása Magyarországon. Pedig mind a közös helyiségek, mind az egyes lakások biztosítása olcsóbb, ha a szerződést együtt kötik a lakók

Elindult a társasház-biztosítások szezonja. A lakóközösségek túlnyomó részében február–március tájékán hívják össze a közgyűlést, és az épületek biztosításáról (köt-e a társasház, ha még nincs, illetve hova köt át, ha már van, de jobbat akar) is ilyenkor születik döntés. Magyarországon továbbra is igen magas azoknak a társasházaknak az aránya, amelyek nincsenek bebiztosítva: felmérések szerint vidéken a lakóközösségek több mint felének nincs biztosítása, és az arány a fővárosban is csak hangyányival jobb.

Még spórolhatunk is Kevesen tudják, hogy még spórolni is lehet a társasház-biztosítással, összességében jóval olcsóbb ugyanis ez a megoldás, mintha mindenki külön biztosítaná a lakását. Egy tízlakásos épület esetében akár harmincszázalékos megtakarítást is el lehet érni ilyen módon. Mindehhez tudni kell, hogy két fajtája van a társasház-biztosításnak. Az egyik csupán a lakóépület osztatlan közös területeit, a lépcsőházat, padlást, pincét, tetőt, folyosót biztosítja. Ezt ma már szinte senki sem használja, hiszen nagyobb, több lakást, valamint a közös területeket is érintő kár esetén sok a bonyodalom vele. Például ha egy csőtörés miatt a pince és több lakás is elázik, akkor egyszerre több biztosító kárszakértőjét kell a helyszínre hívni tárgyalni.

A teljes körű társasház-biztosítással az előbb említett problémák ugyanakkor elkerülhetők, és az említett megtakarítás is elérhető. Ez a biztosítási forma nem csupán a közös tulajdonú területeket fedi le, hanem a lakások szerkezeti részeit is. Így például véd többek közt cső- és ablaktörés esetén is. Spórolni pedig pont azzal lehet, hogy ennélfogva gyakorlatilag feleslegessé teszi az önálló lakásbiztosítást. Külön ugyanis csak a lakásban lévő háztartási ingóságokat, vagyontárgyakat kell biztosítani.

Érdemes bővíteni Fontos tudni, hogy a társasház-biztosítás megkötéséhez lakógyűlési egyetértés kell, azaz közgyűlést kell összehívni, amelyen a megjelent tulajdonosok több mint felének az egyetértő szavazata szükséges. A közös képviselő csak a többségi döntést követően ülhet le a biztosítóval tárgyalni. A biztosítás megkötése után a biztosítás díja beépül a közös költségbe, amelyet négyzetméter-arányosan osztanak el a lakások között. Akinek tehát kisebb a lakása, arányosan alacsonyabb havidíjat is fizet majd a biztosításért.

Ha már döntött a társasház arról, hogy biztosítást kötne, érdemes az alapkonstrukciót kibővíteni alapszintű, illetve bővített felelősségbiztosítással is. Az előbbi ugyanis már a társasház által harmadik fél számára okozott károkra is fedezetet nyújt, például arra, ha a vakolat ráesik a ház előtt parkoló többmilliós autóra, vagy ha az épület előtti jeges járdán eltöri valaki a lábát, és kártérítést követel ezért. Az utóbbi alapján pedig a lakók egymásnak okozott kárait is fizeti a biztosító.

Már internetes díjkalkulátorral is össze tudjuk hasonlítani az ajánlatokat A napokban megkezdte működését Magyarország első társasház-biztosítási díjkalkulátora. A www.tarsashaz-biztositas.hu honlapon egy-két perc alatt kiszámolható, hogy az adott épületet melyik biztosító mekkora összegért vállalja. Az alábbi adatok szükségesek a kalkulációhoz: a lakások össznégyzetmétere, a lakások száma, az épület anyaga (panel, tégla), a tetőzet típusa (magas, lapos), az épület kora, az irányítószám, a lépcsőházak száma, lift van-e, valamint egy e-mail cím. Emellett hasznos információk is találhatók az oldalon: például az ügyfelek által feltett leggyakoribb kérdésekre a válaszok, továbbá van egy káresemény-gyűjtemény, amelyben a laikusok számára is érthető nyelven szedték össze a készítők a leggyakoribb káreseményeket és az arra általában adható kártérítések típusait.

Németh Márk Reggel.hu

1 hozzászólás

KÖTELEZŐBIZTOSÍTÁS2009

KÖTELEZŐBIZTOSÍTÁS TARIFÁLÓ 2009Az Allianz Hungária Biztosító Zrt. és a Wabard Biztosító Zrt. 2009-es KGFB díjai is nagyszerűen sikerültek!

Az egyikük (Wabard) egy nagyon friss társaság amiről már írtunk egy korábbi bejegyzésben, a másik(Allianz) pedig mindíg is egy igazi nagy halnak számított ebben a szegmensben, de évek óta nem tudott igazi növekedést produkálni, az viszont már most látszik, hogy idén ez nem így lesz!.

Szóljon hozzá!

A Wabard Biztosító Zrt. alapítását engedélyezték 2008. szeptember 9.-én

WABARD-DÍJKALKULÁCIÓ

Új Biztosítóval fog bővülni az idei kötelező gépjármű felelősségbiztosítással foglalkozó társaságok száma.

A MÁV ÁBE eltűnése nem fogja csökkenteni a KGFB díj-összehasonlítások időszakában (november 1.-december 31.) meglévő színes palettát, hiszen idén két új Biztosító társaság alapítását is engedélyezte a PSZÁF (Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete).

-> a bejegyzés folytatódik...

8 hozzászólás

Mikor kell Zöldkártyát kiváltani külföldre utazáskor?

Bulgária és Románia uniós csatlakozásával, 2007. január 1-től változott a kötelező gépjármű felelősségbiztosításról szóló kormányrendelet.

A módosító rendelet ugyan egy szóval sem említi a két újonnan csatlakozó országot, de a Magyar Biztosítók Szövetségétől (MABISZ) kapott tájékoztatás szerint ez volt az oka a változásnak, ugyanis ezekben az országokban nem épült még ki maradéktalanul a kgfb Európában ismert rendszere és viszonylag magas a nem biztosított járművek aránya is. Ezért a rendeletben megkülönböztették az egyezményhez tartozó, illetve az ahhoz nem tartozó országokat.

A nemzetközi gépjárműforgalomban a másoknak okozott károk megtérítése céljából megkívánt kötelező gépjármű-biztosítási fedezet meglétének igazolása a Zöldkártya rendszer keretében történik. E rendszerhez tartoznak Európa országai, valamint Irán, Izrael, Marokkó, Tunézia, de nem tagjai - Fehéroroszország, Észtország, Lettország, Litvánia, Moldávia és Ukrajna kivételével - a volt Szovjetunió utódállamai. A Zöldkártya Rendszerhez tartozó országok gépjárműveinek üzembentartói az adott országra érvényes kötelező gépjármű-felelősségbiztosításuk meglétét a Zöldkártyával igazolják. A vélelmezett biztosítási fedezeten alapuló többoldalú egyezmény (korábban Többoldalú Garancia Egyezmény vagy Rendszámegyezmény) tagállamai az egyes tagországokban megkívánt kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási fedezet meglétének igazolásául - a Zöldkártya helyettesítéseként - kölcsönösen elfogadják az egyes tagországok illetékes hatóságai által az adott gépjárműre kiállított forgalmi rendszámot és a gépjárművön ovális mezőben külön elhelyezett országjelzést.

Más a helyzet az Európai Unió tagországaiban kiadott forgalmi rendszámtáblák esetében. Amennyiben ezek bal oldalán, vagy a bal felső sarokban függőleges kék mezőben a körben elhelyezkedő 12 sárga csillagot és alatta a kiadó állam jelzését tartalmazzák, az EU területén nem kell további külön országjelzéssel ellátni az autót. Más országok azonban megkövetelik a rendszám melletti ovális matricát, rajta az országjelzéssel, illetve az unió területére is csak így léphetnek be a külső országok autói. A külön jelzés alkalmazása mindaddig vonatkozik Romániára és Bulgáriára is, amíg annak megszűntét az Európai Bizottság - határozatban - a Hivatalos lapban közzé nem teszi. Ekkortól ugyanis a többoldalú egyezmény (Rendszámegyezmény) vonatkozó függeléke hivatalosan hatályba lép majd.

A magyar forgalmi rendszámmal és forgalmi engedéllyel ellátott gépjárművel külföldre történő utazáskor, az EU területét leszámítva, de bele értve - külön megállapodás alapján - Bosznia-Hercegovina, Macedónia, Románia, Szerbia és Montenegró (kivéve az ENSZ felügyelete alatt álló Koszovót) területén a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási fedezet meglétét a magyar forgalmi rendszám és a gépjárművön a rendszámtól elkülönítetten, ovális mezőben lévő "H" országjel tanúsítja. A MABISZ külföldre utazáskor minden esetben ajánlja a Zöldkártya kiváltását. Különösen javasolt a Zöldkártya kiváltása Bosznia-Hercegovinába, Görögországba, Macedóniába, Máltára, Olaszországba, Romániába, valamint Szerbia és Montenegróba történő utazáskor. Minden esetben kötelező kiváltani a Zöldkártyát a következő országokba gépjárművel történő utazáskor: Albánia, c, Bulgária (a Rendszámegyezmény függelékének az EU hivatalos lapjában történt kihirdetéséig), Irán, Izrael, Marokkó, Moldávia, Törökország, Tunézia és Ukrajna. A volt Szovjetunió utódállamai - Fehéroroszország, Észtország, Lettország, Litvánia, Moldávia és Ukrajna kivételével - nem tagjai a nemzetközi Zöldkártya rendszernek, ezért az oda történő utazáskor ezen országok területére érvényes Zöldkártya nem váltható. Ott a határon lehet külön kgfb szerződést kötni.

Szóljon hozzá!

A Felügyelet augusztus 15-ével visszavonta a MÁV ÁBE tevékenységi engedélyét

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (Felügyelet) a mai napon 2008. augusztus 15. határnappal visszavonta a MÁV Általános Biztosító Egyesület (MÁV ÁBE) tevékenységi engedélyét.

.

A Felügyelet – korábbi bejelentésének megfelelően – a pénzügyminiszter előzetes jóváhagyását követően azonnal döntött az egyesületi tagok és a 3,6 millió kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással (kgfb) rendelkező hazai járműtulajdonos biztonságát szavatoló intézkedésről. Az engedély visszavonásának határnapjával, azaz 2008. augusztus 16-án 0 órától az egyesületi tagok biztosítási jogviszonya megszűnik a MÁV ÁBE-nél. A tagok a mai naptól az augusztus 15-ig rendelkezésre álló időszakban kötelesek új biztosítót választani maguknak, amely a szerződéskötést követően vállal fedezetet az esetleges károkra. Azon jelenleg kgfb-szerződéssel rendelkező tagok, akik eddig az időpontig nem választanak új biztosítót, a továbbiakban károkozásuk esetén közvetlenül kötelesek állni az általuk okozott károkat a károsult fél, illetve a Magyar Biztosítók Szövetsége Kártalanítási Számlája felé. A MÁV ÁBE valamennyi egyesületi tag számára postán tájékoztatást küld az átszerződéssel kapcsolatos technikai tudnivalókról, s ezeket napilapokban megjelentetendő hirdetésekben, honlapján és más kommunikációs csatornán is közzéteszi. A tagok külön postai küldeményben kapják meg az átszerződéshez szükséges kártörténeti igazolásukat. A Felügyelet egyeztet a biztosítókkal arról, hogy a kgfb-biztosítással rendelkező tagok átvétele gördülékenyen történjen meg. Azok az egyesületi tagok, akik befizetik a 2008. III. negyedévére vonatkozó kgfb-díjukat a MÁV ÁBE részére, s ezt igazolják, bónuszfokozatuknak megfelelően szerződhetnek át új biztosítójukhoz. A díjat meg nem fizető, bónusz fokozatú tagok A00-ás fokozatú besorolást kapnak választott biztosítójukól, a málusz fokozatúak besorolása megmarad. Az átvevő biztosító saját tarifájának megfelelően visszamenőlegesen is kérni fogja az elmaradt díj kiegyenlítését tőlük. A Felügyelet ezért felhívja a III. negyedévi díjat még be nem fizetett tagokat, hogy hátralékos tartozásukat augusztus 15-ig rendezzék. Mivel a MÁV ÁBE eszközei nem nyújtanak teljes mértékben fedezetet az eddig okozott károkra, a meglévő kötelezettségeket az Egyesület a következő kielégítési sorrendben teljesíti: 1. járadékfizetési kötelezettségek; 2. természetes személyek által okozott személyi sérüléses károk; 3. nem természetes személyek által okozott személyi sérüléses károk (kivéve a nagy anyagi teherbírású személyek kárai); 4. természetes személy által okozott, 300 ezer forintnál nagyobb összegű vagyoni károk; 5. nem természetes, nagy anyagi teherbírású személy által okozott személyi sérüléses károk; 6. egyéb kárkifizetések. A kgfb üzletág tevékenységi engedélye mellett a Felügyelet augusztus 15-ével a MÁV ÁBE egyéb biztosítási ágazataira (így casco, lakásbiztosítás, stb.) vonatkozó tevékenységi engedélyét is visszavonta. A kgfb ágazat kapcsán érintett kárkifizetéseket a jogszabály alapján az egyéb ágazatok kifizetései elé kell sorolni. A MÁV ÁBE az augusztus 16. és szeptember 30. közti, általa meg nem szolgált időszakra vonatkozó, ám a tagok által befizetett tagdíjat Alapszabálya előírásainak megfelelően, a biztosítási szolgáltatások teljesítését követően fizeti vissza az érintetteknek. Budapest, 2008. július 31.

Szóljon hozzá!

A gépjármű – felelősségbiztosítás szabályozásának kialakulása az EK-ban napjainkig

Előszó

A gépjármű-felelősségbiztosításnak Közösségi szabályozása mind államok, mind pedig az állampolgárok vonatkozásában különösen nagy jelentőséggel bír.

Mint azt már az első gépjármű-felelősségbiztosítási irányelv (72/166 EGK irányelv) praembuluma is kifejti a belső piac megetetetésének egyik lényegi feltétele az, hogy biztosított legyen az áruk és a személyek szabad mozgása. Ehhez nagyban hozzájárul a tagállamok kötelező gépjármű- felelősségbiztosítására vonatkozó jogszabályaik közelítése, hiszen ez hatással van a személyek és járművek szabad mozgására.

E dolgozatban bemutatom az adott jogterületre vonatkozó szabályokat, s azt, hogy e rendelkezések miként változtak az idők folyamán. Az alább tárgyalásra kerülő öt gépjárműfelelősség-biztosítás irányelvet szemügyre véve láthatjuk, hogyan válik egyre teljesebbé a baleset károsultjának védelme.

E jogterületre vonatkozó rendelkezések mára kialakult szisztémája egy összetett rendszert valósít meg. A kodifikációs folyamat előre haladtával számos új jogintézmény és jog jelenik meg, amelyek azonban támaszkodnak az addig elért eredményekre is, így téve kiforrottabbá a szabályozást.

-> a bejegyzés folytatódik...

Szóljon hozzá!

Társasház Biztosítás díjkalkuláció az interneten?!

Egyre többen fedezik fel az internet adta szabadságot, amely valóban "elképesztő" módon sok információ elérhetőségével nyitja meg a világot előttünk, már-már a bőség zavarában nem is tudjuk, hogy melyik oldalt böngésszük, ha csak úgy cél nélkül leülünk informálódni (vagy unaloműzés céljából) a számítógépünk elé.

Szerencsére sok weboldal van, amit kifejezetten erre a célra találtak ki, és amelyeken le tudjuk úgy szűkíteni azon oldalak és adatmennyiségek méretét, ami már egy normál emberi agy számára is felfogható és íj módon valóban hasznos információval szolgáló lehet számunkra.

-> a bejegyzés folytatódik...

1 hozzászólás