Kezdõlap /

Nincs ilyen címke!


Kontakt-Humán Blog

Veszélyben a társasházak?!

A lakóépületek felének nincs társasház-biztosítása Magyarországon, ami baj esetén komoly anyagi nehézségbe hozhatja az érintett lakóközösségeket. Az általában márciustól-májusig megtartott lakógyûlésekkel elindult a kötések idei szezonja, érdemes megfontolni a szerzõdést, hiszen a védelem mellett spórolni is lehet vele.

Elindult a társasház-biztosítások szezonja: a lakóközösségek túlnyomó részében március-május tájékán hívják össze a közgyûléseket, amelyek során a többi közt az épületek biztosításáról is döntenek. Ilyenkor lehet eldönteni, hogy a társasház köt-e biztosítást, illetve, hogy a meglévõjét annak évfordulóján megtartja-e, vagy új biztosítóhoz fordul.

Sajnos ma Magyarországon még mindig magas az olyan épületek aránya, amelyek nincsenek egyáltalán bebiztosítva: egy tavalyi felmérés szerint vidéken a társasházak több mint felének nincs biztosítása, az arány a fõvárosban ennél csupán egy hangyányival jobb. Pedig ilyenkor válság idején különösen fontos lenne, hogy az emberek a szinte egyetlen stabil és egyben legnagyobb vagyontárgynak számító értékük, az ingatlanjuk biztonságára odafigyeljenek, hiszen egy a társasház közös területén történõ, elõre nem tervezett kellemetlenség (csõtörés, beázás, gázvezetékcsere, viharkár stb…) gyakran többszázezer forintos nagyságrendû költsége az egész lakóközösséget nehéz anyagi helyzetbe hozhatja.

Pedig egy jól választott társasház-biztosítással a védelem és a biztonság mellett még spórolni is lehet, összességében jóval olcsóbb lehet ugyanis ez a megoldás, mintha az épületben minden lakó külön biztosítaná a lakását. Egy tízlakásos lakóház esetében akár harminc százalékos megtakarítást is el lehet érni ily módon, minél nagyobb az épület, annál nagyobb összeget lehet megtakarítani.

Ehhez tudni kell, hogy két fajtája van a társasház-biztosításnak. Az egyik csupán a lakóépület osztatlan közös területeit, a lépcsõházat, padlást, pincét, tetõt, folyosót takarja. Ezt mostanában már szinte senki sem használja, hisz nagyobb, több lakást és közös területeket is érintõ kár esetén sok a bonyodalom vele. Például, ha egy csõtörés miatt a pince és több lakás is elázik, akkor egyszerre több biztosító kárszakértõjét kell a helyszínre hívni tárgyalni: a társasház-biztosítást kezelõvel, illetve az egyes lakások egyéni biztosítását végzõvel. Ilyen esetben gyakran felelõsségi problémák is felmerülnek, és elõfordulhat a kárszakértõk közötti egymásra mutogatás is. Nem véletlen, hogy mára nagyjából egy százalék alatti az ilyen jellegû társasház-biztosítások aránya.

A teljes körû társasház-biztosítással azonban az elõbb említett problémák elkerülhetõk, és az említett megtakarítás is elérhetõ. Ez a biztosítási forma nem csupán a közös tulajdonú területeket fedi le, hanem a lakások szerkezeti részeit is. Így például véd többek közt csõtörés, ablaktörés esetén is. Spórolni pedig pont azzal lehet, hogy ennél fogva gyakorlatilag feleslegessé teszi az önálló lakásbiztosítást. Külön ugyanis csak a lakásban lévõ háztartási ingóságokat, vagyontárgyakat kell biztosítani.

Fontos tudni, hogy a társasház-biztosítás megkötéséhez lakógyûlési egyetértés kell, azaz közgyûlést kell összehívni, amelyen a határozatképes, tehát 50+1 százalék tulajdoni hányadot képviselõ megjelent tulajdonosok tulajdoni hányadban mért több mint 50 százalékának egyetértõ szavazata szükséges. A közös képviselõ csak ennek meglétével ülhet le a biztosítóval szerzõdést kötni. A biztosítás megkötése után a biztosítás díj beleépül a közös költségbe, amelyet négyzetméter arányosan osztanak el a lakások között. Akinek tehát kisebb a lakása, arányosan alacsonyabb havidíjat is fizet majd a biztosításért.

Segít a szakosodott internetes kalkulátor

Tavaly tavasszal kezdte meg a mûködését Magyarország elsõ és mindmáig egyetlen társasház-biztosításokra szakosodott díjkalkulátora. A Kontakt-Humán Biztosítási Alkusz Kft. által mûködtetett www.tarsashaz-biztositas.hu oldalon egy-két perc alatt kiszámolható, hogy az adott épületet melyik biztosító mekkora összegért vállalja. Az alábbi adatok szükségesek a kalkulációhoz: a lakások összterülete (négyzetmétben), a lakások száma, az épület anyaga (panel,tégla), a tetõzet típusa (magas,lapos), az épület kora, az irányítószáma, a lépcsõházak száma, lift van-e, illetve egy e-mail cím. Emellett hasznos információk is találhatók az oldalon, megtalálható az ügyfelek által feltett leggyakoribb kérdésekre a válaszok, illetve van egy káresemény gyûjtemény, ahol a laikusok számára is érthetõ nyelven szedték össze a készítõk a leggyakoribb káreseményeket és az arra általában adható kártérítések típusait.

Hasznos tippek

1. Szerzõdéskötéskor érdemes odafigyelni arra, hogy a biztosító által javasolt egységáron (biztosítási összegen) jöjjön létre a szerzõdés, mert így se alul, se felül nem lesz biztosítva az épület, elkerülhetõ az aránylagos kártérítés

2. Érdemes bõvített felelõsségbiztosítást belevenni a társasház-biztosításba, sok bosszúságtól megóvhat (ez a lakók egymásnak okozott felelõsségi kárát is megtéríti)

3. Figyeljünk oda az üvegezésünkre, van-e kopolitüveg, üvegtégla, drótüveg, mert ez szinte minden biztosítónál külön költséget jelentõ tétel, úgynevezett különleges üveg kategória

4. Jelentõs összeg spórolható meg a díjból ha éves díjfizetési idõszakot és csoportos beszedést választunk

5. Ha megkötöttük, figyeljünk a dupla biztosítottságra, azaz az egyéni lakásbiztosításokból vetessük ki az épületbiztosítás által biztosított részt

Szerzõ: Világgazdaság Online

16 hozzászólás

Kötelezõ Biztosítás 2010

KGFB2010Beindult a kötelezõ kampány!

Néhány napja adták ki a biztosítók a 2010-re érvényes tarifatáblázatukat, és már több mint négyezren jelezték váltási szándékukat volt biztosítójuknak!

6 hozzászólás

Még mindíg sok a duplán biztosított ingatlan

Cégünk felmérése alapján még mindig kiemelkedõen magas azon társasházi ingatlanok száma, melyek duplán vannak biztosítva.

Ennek oka az, hogy miután a társasházi lakóközösség megszavazza, majd késõbb megköti a teljes körû társasházi biztosítását, a lakók nem mondják le (nem módosítják) az egyéni lakásbiztosításuk, épületszerkezeti részre szóló modulját.

-> a bejegyzés folytatódik...

3 hozzászólás

Biztosítás: együtt olcsóbb

A társasházak felének nincs ma biztosítása Magyarországon. Pedig mind a közös helyiségek, mind az egyes lakások biztosítása olcsóbb, ha a szerzõdést együtt kötik a lakók

Elindult a társasház-biztosítások szezonja. A lakóközösségek túlnyomó részében február–március tájékán hívják össze a közgyûlést, és az épületek biztosításáról (köt-e a társasház, ha még nincs, illetve hova köt át, ha már van, de jobbat akar) is ilyenkor születik döntés. Magyarországon továbbra is igen magas azoknak a társasházaknak az aránya, amelyek nincsenek bebiztosítva: felmérések szerint vidéken a lakóközösségek több mint felének nincs biztosítása, és az arány a fõvárosban is csak hangyányival jobb.

Még spórolhatunk is Kevesen tudják, hogy még spórolni is lehet a társasház-biztosítással, összességében jóval olcsóbb ugyanis ez a megoldás, mintha mindenki külön biztosítaná a lakását. Egy tízlakásos épület esetében akár harmincszázalékos megtakarítást is el lehet érni ilyen módon. Mindehhez tudni kell, hogy két fajtája van a társasház-biztosításnak. Az egyik csupán a lakóépület osztatlan közös területeit, a lépcsõházat, padlást, pincét, tetõt, folyosót biztosítja. Ezt ma már szinte senki sem használja, hiszen nagyobb, több lakást, valamint a közös területeket is érintõ kár esetén sok a bonyodalom vele. Például ha egy csõtörés miatt a pince és több lakás is elázik, akkor egyszerre több biztosító kárszakértõjét kell a helyszínre hívni tárgyalni.

A teljes körû társasház-biztosítással az elõbb említett problémák ugyanakkor elkerülhetõk, és az említett megtakarítás is elérhetõ. Ez a biztosítási forma nem csupán a közös tulajdonú területeket fedi le, hanem a lakások szerkezeti részeit is. Így például véd többek közt csõ- és ablaktörés esetén is. Spórolni pedig pont azzal lehet, hogy ennélfogva gyakorlatilag feleslegessé teszi az önálló lakásbiztosítást. Külön ugyanis csak a lakásban lévõ háztartási ingóságokat, vagyontárgyakat kell biztosítani.

Érdemes bõvíteni Fontos tudni, hogy a társasház-biztosítás megkötéséhez lakógyûlési egyetértés kell, azaz közgyûlést kell összehívni, amelyen a megjelent tulajdonosok több mint felének az egyetértõ szavazata szükséges. A közös képviselõ csak a többségi döntést követõen ülhet le a biztosítóval tárgyalni. A biztosítás megkötése után a biztosítás díja beépül a közös költségbe, amelyet négyzetméter-arányosan osztanak el a lakások között. Akinek tehát kisebb a lakása, arányosan alacsonyabb havidíjat is fizet majd a biztosításért.

Ha már döntött a társasház arról, hogy biztosítást kötne, érdemes az alapkonstrukciót kibõvíteni alapszintû, illetve bõvített felelõsségbiztosítással is. Az elõbbi ugyanis már a társasház által harmadik fél számára okozott károkra is fedezetet nyújt, például arra, ha a vakolat ráesik a ház elõtt parkoló többmilliós autóra, vagy ha az épület elõtti jeges járdán eltöri valaki a lábát, és kártérítést követel ezért. Az utóbbi alapján pedig a lakók egymásnak okozott kárait is fizeti a biztosító.

Már internetes díjkalkulátorral is össze tudjuk hasonlítani az ajánlatokat A napokban megkezdte mûködését Magyarország elsõ társasház-biztosítási díjkalkulátora. A www.tarsashaz-biztositas.hu honlapon egy-két perc alatt kiszámolható, hogy az adott épületet melyik biztosító mekkora összegért vállalja. Az alábbi adatok szükségesek a kalkulációhoz: a lakások össznégyzetmétere, a lakások száma, az épület anyaga (panel, tégla), a tetõzet típusa (magas, lapos), az épület kora, az irányítószám, a lépcsõházak száma, lift van-e, valamint egy e-mail cím. Emellett hasznos információk is találhatók az oldalon: például az ügyfelek által feltett leggyakoribb kérdésekre a válaszok, továbbá van egy káresemény-gyûjtemény, amelyben a laikusok számára is érthetõ nyelven szedték össze a készítõk a leggyakoribb káreseményeket és az arra általában adható kártérítések típusait.

Németh Márk Reggel.hu

1 hozzászólás

KÖTELEZÕBIZTOSÍTÁS2009

KÖTELEZÕBIZTOSÍTÁS TARIFÁLÓ 2009Az Allianz Hungária Biztosító Zrt. és a Wabard Biztosító Zrt. 2009-es KGFB díjai is nagyszerûen sikerültek!

Az egyikük (Wabard) egy nagyon friss társaság amirõl már írtunk egy korábbi bejegyzésben, a másik(Allianz) pedig mindíg is egy igazi nagy halnak számított ebben a szegmensben, de évek óta nem tudott igazi növekedést produkálni, az viszont már most látszik, hogy idén ez nem így lesz!.

Szóljon hozzá!

A Wabard Biztosító Zrt. alapítását engedélyezték 2008. szeptember 9.-én

WABARD-DÍJKALKULÁCIÓ

Új Biztosítóval fog bõvülni az idei kötelezõ gépjármû felelõsségbiztosítással foglalkozó társaságok száma.

A MÁV ÁBE eltûnése nem fogja csökkenteni a KGFB díj-összehasonlítások idõszakában (november 1.-december 31.) meglévõ színes palettát, hiszen idén két új Biztosító társaság alapítását is engedélyezte a PSZÁF (Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete).

-> a bejegyzés folytatódik...

8 hozzászólás

Mikor kell Zöldkártyát kiváltani külföldre utazáskor?

Bulgária és Románia uniós csatlakozásával, 2007. január 1-tõl változott a kötelezõ gépjármû felelõsségbiztosításról szóló kormányrendelet.

A módosító rendelet ugyan egy szóval sem említi a két újonnan csatlakozó országot, de a Magyar Biztosítók Szövetségétõl (MABISZ) kapott tájékoztatás szerint ez volt az oka a változásnak, ugyanis ezekben az országokban nem épült még ki maradéktalanul a kgfb Európában ismert rendszere és viszonylag magas a nem biztosított jármûvek aránya is. Ezért a rendeletben megkülönböztették az egyezményhez tartozó, illetve az ahhoz nem tartozó országokat.

A nemzetközi gépjármûforgalomban a másoknak okozott károk megtérítése céljából megkívánt kötelezõ gépjármû-biztosítási fedezet meglétének igazolása a Zöldkártya rendszer keretében történik. E rendszerhez tartoznak Európa országai, valamint Irán, Izrael, Marokkó, Tunézia, de nem tagjai - Fehéroroszország, Észtország, Lettország, Litvánia, Moldávia és Ukrajna kivételével - a volt Szovjetunió utódállamai. A Zöldkártya Rendszerhez tartozó országok gépjármûveinek üzembentartói az adott országra érvényes kötelezõ gépjármû-felelõsségbiztosításuk meglétét a Zöldkártyával igazolják. A vélelmezett biztosítási fedezeten alapuló többoldalú egyezmény (korábban Többoldalú Garancia Egyezmény vagy Rendszámegyezmény) tagállamai az egyes tagországokban megkívánt kötelezõ gépjármû-felelõsségbiztosítási fedezet meglétének igazolásául - a Zöldkártya helyettesítéseként - kölcsönösen elfogadják az egyes tagországok illetékes hatóságai által az adott gépjármûre kiállított forgalmi rendszámot és a gépjármûvön ovális mezõben külön elhelyezett országjelzést.

Más a helyzet az Európai Unió tagországaiban kiadott forgalmi rendszámtáblák esetében. Amennyiben ezek bal oldalán, vagy a bal felsõ sarokban függõleges kék mezõben a körben elhelyezkedõ 12 sárga csillagot és alatta a kiadó állam jelzését tartalmazzák, az EU területén nem kell további külön országjelzéssel ellátni az autót. Más országok azonban megkövetelik a rendszám melletti ovális matricát, rajta az országjelzéssel, illetve az unió területére is csak így léphetnek be a külsõ országok autói. A külön jelzés alkalmazása mindaddig vonatkozik Romániára és Bulgáriára is, amíg annak megszûntét az Európai Bizottság - határozatban - a Hivatalos lapban közzé nem teszi. Ekkortól ugyanis a többoldalú egyezmény (Rendszámegyezmény) vonatkozó függeléke hivatalosan hatályba lép majd.

A magyar forgalmi rendszámmal és forgalmi engedéllyel ellátott gépjármûvel külföldre történõ utazáskor, az EU területét leszámítva, de bele értve - külön megállapodás alapján - Bosznia-Hercegovina, Macedónia, Románia, Szerbia és Montenegró (kivéve az ENSZ felügyelete alatt álló Koszovót) területén a kötelezõ gépjármû-felelõsségbiztosítási fedezet meglétét a magyar forgalmi rendszám és a gépjármûvön a rendszámtól elkülönítetten, ovális mezõben lévõ "H" országjel tanúsítja. A MABISZ külföldre utazáskor minden esetben ajánlja a Zöldkártya kiváltását. Különösen javasolt a Zöldkártya kiváltása Bosznia-Hercegovinába, Görögországba, Macedóniába, Máltára, Olaszországba, Romániába, valamint Szerbia és Montenegróba történõ utazáskor. Minden esetben kötelezõ kiváltani a Zöldkártyát a következõ országokba gépjármûvel történõ utazáskor: Albánia, c, Bulgária (a Rendszámegyezmény függelékének az EU hivatalos lapjában történt kihirdetéséig), Irán, Izrael, Marokkó, Moldávia, Törökország, Tunézia és Ukrajna. A volt Szovjetunió utódállamai - Fehéroroszország, Észtország, Lettország, Litvánia, Moldávia és Ukrajna kivételével - nem tagjai a nemzetközi Zöldkártya rendszernek, ezért az oda történõ utazáskor ezen országok területére érvényes Zöldkártya nem váltható. Ott a határon lehet külön kgfb szerzõdést kötni.

Szóljon hozzá!

A Felügyelet augusztus 15-ével visszavonta a MÁV ÁBE tevékenységi engedélyét

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (Felügyelet) a mai napon 2008. augusztus 15. határnappal visszavonta a MÁV Általános Biztosító Egyesület (MÁV ÁBE) tevékenységi engedélyét.

.

A Felügyelet – korábbi bejelentésének megfelelõen – a pénzügyminiszter elõzetes jóváhagyását követõen azonnal döntött az egyesületi tagok és a 3,6 millió kötelezõ gépjármû-felelõsségbiztosítással (kgfb) rendelkezõ hazai jármûtulajdonos biztonságát szavatoló intézkedésrõl. Az engedély visszavonásának határnapjával, azaz 2008. augusztus 16-án 0 órától az egyesületi tagok biztosítási jogviszonya megszûnik a MÁV ÁBE-nél. A tagok a mai naptól az augusztus 15-ig rendelkezésre álló idõszakban kötelesek új biztosítót választani maguknak, amely a szerzõdéskötést követõen vállal fedezetet az esetleges károkra. Azon jelenleg kgfb-szerzõdéssel rendelkezõ tagok, akik eddig az idõpontig nem választanak új biztosítót, a továbbiakban károkozásuk esetén közvetlenül kötelesek állni az általuk okozott károkat a károsult fél, illetve a Magyar Biztosítók Szövetsége Kártalanítási Számlája felé. A MÁV ÁBE valamennyi egyesületi tag számára postán tájékoztatást küld az átszerzõdéssel kapcsolatos technikai tudnivalókról, s ezeket napilapokban megjelentetendõ hirdetésekben, honlapján és más kommunikációs csatornán is közzéteszi. A tagok külön postai küldeményben kapják meg az átszerzõdéshez szükséges kártörténeti igazolásukat. A Felügyelet egyeztet a biztosítókkal arról, hogy a kgfb-biztosítással rendelkezõ tagok átvétele gördülékenyen történjen meg. Azok az egyesületi tagok, akik befizetik a 2008. III. negyedévére vonatkozó kgfb-díjukat a MÁV ÁBE részére, s ezt igazolják, bónuszfokozatuknak megfelelõen szerzõdhetnek át új biztosítójukhoz. A díjat meg nem fizetõ, bónusz fokozatú tagok A00-ás fokozatú besorolást kapnak választott biztosítójukól, a málusz fokozatúak besorolása megmarad. Az átvevõ biztosító saját tarifájának megfelelõen visszamenõlegesen is kérni fogja az elmaradt díj kiegyenlítését tõlük. A Felügyelet ezért felhívja a III. negyedévi díjat még be nem fizetett tagokat, hogy hátralékos tartozásukat augusztus 15-ig rendezzék. Mivel a MÁV ÁBE eszközei nem nyújtanak teljes mértékben fedezetet az eddig okozott károkra, a meglévõ kötelezettségeket az Egyesület a következõ kielégítési sorrendben teljesíti: 1. járadékfizetési kötelezettségek; 2. természetes személyek által okozott személyi sérüléses károk; 3. nem természetes személyek által okozott személyi sérüléses károk (kivéve a nagy anyagi teherbírású személyek kárai); 4. természetes személy által okozott, 300 ezer forintnál nagyobb összegû vagyoni károk; 5. nem természetes, nagy anyagi teherbírású személy által okozott személyi sérüléses károk; 6. egyéb kárkifizetések. A kgfb üzletág tevékenységi engedélye mellett a Felügyelet augusztus 15-ével a MÁV ÁBE egyéb biztosítási ágazataira (így casco, lakásbiztosítás, stb.) vonatkozó tevékenységi engedélyét is visszavonta. A kgfb ágazat kapcsán érintett kárkifizetéseket a jogszabály alapján az egyéb ágazatok kifizetései elé kell sorolni. A MÁV ÁBE az augusztus 16. és szeptember 30. közti, általa meg nem szolgált idõszakra vonatkozó, ám a tagok által befizetett tagdíjat Alapszabálya elõírásainak megfelelõen, a biztosítási szolgáltatások teljesítését követõen fizeti vissza az érintetteknek. Budapest, 2008. július 31.

Szóljon hozzá!

A gépjármû – felelõsségbiztosítás szabályozásának kialakulása az EK-ban napjainkig

Elõszó

A gépjármû-felelõsségbiztosításnak Közösségi szabályozása mind államok, mind pedig az állampolgárok vonatkozásában különösen nagy jelentõséggel bír.

Mint azt már az elsõ gépjármû-felelõsségbiztosítási irányelv (72/166 EGK irányelv) praembuluma is kifejti a belsõ piac megetetetésének egyik lényegi feltétele az, hogy biztosított legyen az áruk és a személyek szabad mozgása. Ehhez nagyban hozzájárul a tagállamok kötelezõ gépjármû- felelõsségbiztosítására vonatkozó jogszabályaik közelítése, hiszen ez hatással van a személyek és jármûvek szabad mozgására.

E dolgozatban bemutatom az adott jogterületre vonatkozó szabályokat, s azt, hogy e rendelkezések miként változtak az idõk folyamán. Az alább tárgyalásra kerülõ öt gépjármûfelelõsség-biztosítás irányelvet szemügyre véve láthatjuk, hogyan válik egyre teljesebbé a baleset károsultjának védelme.

E jogterületre vonatkozó rendelkezések mára kialakult szisztémája egy összetett rendszert valósít meg. A kodifikációs folyamat elõre haladtával számos új jogintézmény és jog jelenik meg, amelyek azonban támaszkodnak az addig elért eredményekre is, így téve kiforrottabbá a szabályozást.

-> a bejegyzés folytatódik...

Szóljon hozzá!

Társasház Biztosítás díjkalkuláció az interneten?!

Egyre többen fedezik fel az internet adta szabadságot, amely valóban "elképesztõ" módon sok információ elérhetõségével nyitja meg a világot elõttünk, már-már a bõség zavarában nem is tudjuk, hogy melyik oldalt böngésszük, ha csak úgy cél nélkül leülünk informálódni (vagy unalomûzés céljából) a számítógépünk elé.

Szerencsére sok weboldal van, amit kifejezetten erre a célra találtak ki, és amelyeken le tudjuk úgy szûkíteni azon oldalak és adatmennyiségek méretét, ami már egy normál emberi agy számára is felfogható és íj módon valóban hasznos információval szolgáló lehet számunkra.

-> a bejegyzés folytatódik...

1 hozzászólás